19de eeuw: instrumentale muziek
Orkestmuziek
De geschiedenis van de negentiende-eeuwse symfonische muziek laat duidelijk een ontwikkeling langs twee wegen zien, die allebei bij Beethoven beginnen. Een daarvan begon met de Vierde, Zevende en Achtste symfonie, en leidde tot 'absolute' muziek in de gangbare klassieke vormen. Hier vinden we vooral componisten zoals Schubert, Brahms, Bruckner en Franck. De andere benadering vond haar oorsprong in de Vijfde, Zesde en Negende symfonie en neigde naar programmatische muziek in onconventionele vormen. Met dit genre associeert men in de eerste plaats componisten zoals Liszt, Berlioz en (later) Richard Strauss. In werkelijkheid waren de scheidslijnen uiteraard veel vager dan een dergelijke schematisering suggereert. Iemand als Mendelssohn had een groot talent voor toonschildering, maar zou men op grond van zijn classicistische vormbenadering toch eerder tot de 'conservatieve' componisten rekenen, terwijl men bij Schumann, Franck en Bruckner zowel 'conservatieve' als 'radicale' tendensen kan bespeuren. Wel kan men zeggen dat de tegenstelling zich na 1860 toespitste, toen Brahms een manifest ondertekende tegen de 'nieuwe Duitse school' van Liszt en diens aanhangers. Wat beide oriëntaties met elkaar gemeen hebben zijn dezelfde intense 'romantische' muzikale expressie en de toepassing van eigentijdse vernieuwingen op het gebied van harmonie en klankkleur.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Franz Schubert - Unvollendete symfonie in b-mineur
- Schubert - Symfonie in C-majeur
- Schubert - Overige symfonieën
- Felix Mendelssohn - Italiaanse symfonie
- Mendelssohn - Schotse symfonie
- Mendelssohn - Vioolconcert in e-mineur
- Mendelssohn - De Hebriden
- Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt
- Mendelssohn - Die schöne Melusine
- Mendelssohn - Ruy Blas
- Mendelssohn - Midsummer Night's Dream
- Mendelssohn - Scherzo
- Robert Schumann - Symfonie in Bes-majeur
- Schumann - Symfonie in d-mineur
- Schumann - Symfonie in C-majeur
- Schumann - Symfonie in Es-majeur
- Hector Berlioz - Symphonie fantastique
- Berlioz - Harold en Italie
- Berlioz - Roméo et Juliette
- Berlioz - Damnation de Faust
- Berlioz - Le Carnaval romain
- Berlioz - Symphonie funèbre et triomphale
- Franz Liszt - Hunnenschlacht
- Liszt - Mazeppa
- Liszt - Hamiet
- Liszt - Orpheus
- Liszt - Prometheus
- Liszt - Les Préludes
- Liszt - Die Ideale
- Liszt - Faust-symfonie
- Liszt - Symphonie zu Dantes Divina Commedia
- Johannes Brahms - Serenade in D-majeur
- Brahms - Serenade in A-majeur
- Brahms - Variaties op een thema van Haydn
- Brahms - Eerste symfonie, in c-mineur
- Brahms - Tweede symfonie, in D-majeur
- Brahms - Symfonie, in F-majeur
- Brahms - Symfonie, in e-mineur
- Brahms - Akademische Festouvertüre
- Brahms - Tragische Ouvertüre
- Brahms - Vioolconcert in D-majeur
- Brahms - Dubbelconcert voor viool en cello in a-mineur
- César Franck - Symfonie
- Anton Bruckner - Eerste symfonie
- Bruckner - Tweede symfonie
- Bruckner - Derde symfonie
- Bruckner - Vierde symfonie
- Bruckner - Vijfde symfonie
- Bruckner - Zesde symfonie
- Bruckner - Zevende symfonie
- Bruckner - Achtste symfonie
- Bruckner - Negende symfonie
- Peter Iljitsj Tsjaikovski - Fantasie Romeo en Julia
- Tsjaikovski - Vierde Symfonie, in f-mineur
- Tsjaikovski - Vijfde Symfonie, in e-mineur
- Tsjaikovski - Zesde Symfonie, in b-mineur
- Tsjaikovski - Symfonische gedicht Francesca da Rimini
- Tsjaikovski - Eerste pianoconcert in bes-mineur
- Tsjaikovski - Vioolconcert in D-majeur
- Tsjaikovski - Het zwanenmeer
- Tsjaikovski - De schone slaapster
- Tsjaikovski - De notenkraker
- Antonin Dvorak - Zevende symfonie in d-mineur
- Dvorak - Zesde symfonie in D-majeur
- Dvorak - Achtste symfonie in G-majeur
- Dvorak - Negende symfonie (Uit de Nieuwe Wereld)
- Dvorak - Celloconcert
- Dvorak - Strijkkwartetten
terug naar vorige pagina
naar boven