menu

Etappe 10

Hankate -Hellendoorn: 9,8 km

Toelichting

De eerste helft van de wandeling voert door open coulissenlandschap; de tweede door de bossen van de Hellendoornse Berg. Het startpunt ligt bij de oever van de Middenregge. Deze rivier die tot 2008 nog gekanaliseerd was, is verlegd met een grote lus en mag weer meanderen (zie hieronder Middenregge.pdf). Even voorbij Rhaan (zie kaart 10-a) met het zicht op een sterk glooiend weiland linksaf over een verwilderde landweg. Aan de overzijde van de N347 na 1 km bij het bankje linksaf over de Knollenhaarweg (zie kaart 10-b). Bij de Veldhuizerweg aangekomen naar rechts en na 70 meter naar links het bospad in. Bij de Nieuwe Twentseweg recht oversteken een smal bospad in. Bij het (achter prikkeldraad verscholen) Vakantiepark Hellendoorn rechtsaf en na 150 m weer rechtsaf; na 300 m linksaf. Bij de Eelerbergweg aangekomen recht oversteken. Na 150 m linksaf over een nieuw pad (zie kaart 10-c). Bij het kruispunt (na 150 m) rechtdoor. Na de haakse bocht naar rechts de berg na 200 m weer naar links. Vlak voor de Sanatoriumlaan links om hem na 100 m over te steken (zie kaart 10-c onderin of 10-d bovenin). Bij de Koetreeweg aangekomen recht oversteken over een nieuw pad binnendoor naar Weg 060. Rechtsaf en na 100 m weer rechts via een kronkelend paadje naar de top van de heuvelrug. Bij de brede bosweg links. De rest van de route wijst zich vanzelf (zie kaart 10-e). 100 m verwijderd van de Lutterbergerweg is een open plek naast de zandweg die uitnodigt om te gaan picknicken.

Middenregge.pdf

Bij het eindpunt kan een auto (of fietsen) worden geparkeerd aan de kant van Weg 057 (zandweg), 100 m vanaf de Lutterbergerweg. De afslag ligt 250 m ten westen van de afslag naar het Avonturenpark Hellendoorn. Bij de eerstgenoemde afslag staat een houten paaltje waar het getal 28 op staat.

Klik voor de deelkaarten op de links onder de afbeeldingen!