menu

Etappe 11

Hellendoorn - Haarle: 9,8 km

Toelichting

Bij het beginpunt kan een auto worden geparkeerd aan de kant van Weg 057 (zandweg), 100 m vanaf de Lutterbergerweg. De afslag ligt 250 m ten westen van de afslag naar het Avonturenpark Hellendoorn. Bij de eerstgenoemde afslag staat een houten paaltje waar het getal 28 op staat.

Deze etappe valt in twee delen uiteen: ten noorden en ten zuiden van de N35. Het eerste deel is een gesloten bosgebied; het tweede deel is grotendeels een open landschap met veel heide.

De wandeling begint 100 meter ten noorden van de Luttenbergerweg. Bij deze weg aangekomen naar links richting Avonturenpark, vervolgens na 50 meter naar rechts over een stijgende zandweg. Op de plek waar een mountainbikeroute uitkomt naar links en na 100 m naar rechts over een smal paadje (zie verder kaart 11-a). Bij de zandafgraving aangekomen naar links vervolgens er helemaal omheenlopen naar de overzijde. (Het is niet nodig het steile pad even verderop naar beneden te nemen. Het pad dat zich verwijdert van de afgraving komt met een scherpe bocht naar rechts aan de andere kant uit. Dat scheelt dalen en klimmen. De paden in dit gedeelte zijn verlegd. Op kaart 10-a is de nieuwe situatie ingetekend.) Bij het fietspad aangekomen naar links. Verderop waar het fietspad van baan verwisseld naar rechts. De kronkelweg die zowel op kaart 11-a als 11-b staat ingetekend loopt door een zeer aantrekkelijk gevarieerd landschap. Later vlakbij de spoorlijn onder de tunnel door om even later de N35 over te steken (let op: drukke weg!).

Aan overzijde naar links over het fietspad en na 30 m naar rechts de brede zandweg in. Bij een groot kruispunt van zandwegen naar rechts over het fietspad. Eerste pad naar links naar een open landschap met graslanden (zie kaart 11-c geheel bovenin). Bij de boerderij naar links, bij het kruispunt naar rechts en even later weer naar rechts. Bij elk kruispunt rechtdoor tot aan het heidegebied, daarna links en na 80 m rechts. Op het rechte deel over de kale vlakte (grote stukken die groen zijn ingetekend op de kaart zijn recent gekapt en als heidegebied omgevormd) na een kleine kilometer de tweede grote afslag naar links nemen de heuvel op. De rest van de zigzaggende route wijst zich vanzelf (zie kaart 11-d). Deze leidt bij het lila vlekje op de kaart langs de schaapskooi. De laatste kilometer van de route gaat door een ongekend mooi agrarisch landschap.

Klik voor de deelkaarten op de links onder de afbeeldingen!