menu

Nieuwsbrief Muzikale Verhalen (9) 

April 2020  

Welkom

Als in de toekomst een nieuw boek over muziekgeschiedenis wordt geschreven, zal ongetwijfeld aan het jaar 2020 een heel hoofdstuk worden gewijd. Wat in dat jaar plaatsvond was ongekend. Vanwege een pandemie met het coronavirus werd wereldwijd het besluit genomen voor een langere periode alle concertzalen te sluiten. Duizenden geplande concerten, waaronder ook de jaarlijkse uitvoeringen van de Matthäus Passion, konden niet plaatsvinden. Hierdoor waren van de ene dag op de andere alle uitvoerende musici werkeloos en stond het publiek met lege handen.

Wellicht zal in de geschiedschrijving ook melding worden gemaakt van diverse creatieve muzikale acties via de sociale media. En wellicht wordt gememoreerd dat violist en dirigent Jaap van Zweden zich in dat jaar ontpopte als een componist van hedendaagse muziek... (Zie onderstaand interview in De Wereld Draait Door)


Inhoudsoverzicht


Info bekostiging maandelijkse nieuwsbrief

Mocht u iemand kennen die mogelijk ook interesse heeft in deze nieuwsbrief, wordt het op prijs gesteld als u deze met begeleidend schrijven doorstuurt. Men kan zich dan zelf kosteloos abonneren (info).


Concertagenda

Antrovista actualiseert (bijna) dagelijks de concertagenda.

In verband het het coronavirus zijn alle concerten en cursussen in de komende periode afgelast.

Volledige concertagenda

naar boven

Ritratto, opera van Willem Jeths

Op 13 maart j.l. zou de opera Ritratto van componist Willem Jeths in première gaan tijdens het Opera Forward Festival in Amsterdam. De avond ervoor viel het doek door de vergaande maatregelen door de overheid vanwege de coronacrisis. Een grote domper voor de artiesten en het publiek. Hoofdrolspeelster Verity Wingate vertelt hier over:

De gererale repetitie werd vanwege corona zonder publiek gespeeld en is -gelukkig!- geregistreerd. De Nationale Opera & Ballet heeft van de nood een deugd gemaakt om deze als wereldpremière op YouTube te zetten.

naar boven

Creatief met Corona

Op 12 maart j.l. vaardigde het kabinet met het oog op inperking van het coronavirus maatregelen uit, waaronder het verbieden van evenementen en bijeenkomsten voor meer dan 100 personen, korte tijd later aangescherpt tot een totaalverbod. Ook in andere landen werden vergelijkbare maatregelen getroffen. Dit had als gevolg dat alle theaters en concertzalen hun deuren moesten sluiten. Vanzelfsprekend had dit een enorme impact op orkesten. Op onderstaande filmpjes een glimp van hoe musici het gedwongen thuiszitten omgezet hebben in virtueel musiceren.

naar boven

Rudolf Steiner en de 'Belle Époque' (2)

In het maartnummer is volop aandacht besteed aan het werkstuk van Marc van Delft, waarin hij schrijft over zijn onderzoek naar de samenhang tussen de stijlperiode van de laatromantiek (eind 19de tot begin 20ste eeuw) en het werk van Rudolf Steiner in dezelfde periode.

Marc van Delft: "Het was mij altijd al opgevallen dat de periode vlak voor de 1e wereldoorlog, vooral tussen 1908 en 1914 (…) een tijdperk was waarin een culminatie plaatsvond waarbij een aantal ongeëvenaarde muzikale meesterwerken aan de mensheid werden geschonken. (...)" Vervolgens noemt hij tal van werken die in die tijd het levenslicht zagen. Om een indruk deze stukken te krijgen zijn luistervoorbeelden op YouTube erbij gezocht.

naar boven

Filmmuziek voor cello en piano

In de zomer van 1977 beleefde ik vanuit het niets een muzikale inslag: ik werd me in één klap bewust van de vierklank (bijvoorbeeld een tertsenstapeling van c, e, g en b). Het was een openbaring voor mij! Gedurende zo'n zes weken heb ik me in een soort paradijselijke toestand gevoeld. Vanuit deze inspiratie is een stuk ontstaan, dat ik destijds heb ingebracht in een amateurbandje (elektrische gitaar, Fender Rhodes, elektrische bas en drums), waar ik deel van uit maakte. Acht jaar geleden heb ik een bewerking gemaakt voor cello en piano. Ik kwam het stuk eergisteren weer tegen en heb het verder uitgewerkt voor dezelfde bezetting.

naar boven