menu

Classicisme 

Opera, lied en kerkmuziek  

Voor de opera gold hetzelfde als voor de sonate en de symfonie: nieuwe genres en stijlen ontstonden uit de oude en kwamen daar geleidelijk voor in de plaats in het eerste kwart van de achttiende eeuw. De Franse tragèdie lyrique was in deze periode niet vatbaar voor verandering, en de algehele stijl van de Venetiaanse opera bleef in Duitsland lange tijd gehandhaafd. Maar uit Italië kwamen krachtige vernieuwende impulsen. De nieuwe Italiaanse opera die uiteindelijk in de achttiende eeuw de Europese podia domineerde was een product van dezelfde krachten waardoor in de tijd van de Verlichting alle andere muziekgenres een nieuwe vorm kregen. In deze opera werd gestreefd naar duidelijkheid, eenvoud, rationaliteit, trouw aan de natuur, universele aantrekkelijkheid, en het vermogen om het publiek te behagen zonder het geestelijk al te zeer te vermoeien.

Muziekvoorbeelden op YouTube

Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden

  1. Niccolò Jommelli - Il Vologeso
  2. Tommaso Traetta - Antigona
  3. J.C. Bach - Alessandro nell' Indie / Orione / La clemenza di Scipione
  4. Christoph Willibald Gluck / Orfeo ed Euridice / Che farò senza Euriduce / Alceste / Iphigénie en Aulide
  5. Christoph Willibald Gluck / Armide / Iphigénie en Tauride
  6. Hector Berlioz - Les Troyens / Piccinni - Roland / Cherubini - Medea / Spontini - La Vestale
  7. Pergolesi - La Serva Padrona, intermezzo (andere voorbeelden: 1 / 2 / 3)
  8. Piccinni - La buona figliuola (ander voorbeeld: 1)
  9. Jean-Jacques Rousseau - Le Devin du Village (andere voorbeelden: 1 / 2 / 3)
  10. Thomas Augustine Arne - Artaxerxes
  11. Johann Adam Hiller - Das Orakel (ander voorbeeld: 1)
  12. C.P.E. Bach - Six Spiritual Songs For Voice And Keyboard (andere voorbeelden: 1 / 2 / 3)
  13. Carl Heinrich Graun - Der Tod Jesu (Passionsoratorium) (andere voorbeelden: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10)

naar boven