menu

Nieuwsbrief Muzikale Verhalen (11) 

Juni 2020  

Welkom

Voor alle delen van de samenleving is de impact van de corona-crisis ongekend, niet in de laatste plaats op de wereld van de levende muziek. Vanaf half maart, gedurende tweeëneenhalve maand, vonden in Nederland geen concerten meer plaats. In juni mag er weer gemusiceerd worden met publiek met een maximum van 30 personen en met de nodige veiligheidsvoorschriften, waaronder de anderhalvemeterregel. En als alles goed gaat vanaf 1 juli met maximaal 100 bezoekers.

Toen het coronavirus net opdook gingen de wildste verhalen (killer virus) over de wereld. Inmiddels zijn vele onderzoekers het erover eens dat wie gezond is niets te vrezen heeft. Voorts dat 99,99% van de besmettingen plaatsvonden via de (adem)lucht in afgesloten ruimten, met mensen dicht opeengepakt waarbij er te weinig ventilatie was. Een situatie overigens waar ook verschillende orkesten en koren mee te maken hadden, waardoor diverse leden besmet raakten en er soms slachtoffers te betreuren waren.

Vandaar dat vooral bij zangers de schrik er goed in zit. Koornetwerk > schrijft op haar website: "Er wordt hard gewerkt aan een doorstart van de koorsector zodra dat mogelijk is. We verwachten wel dat daarvoor eerst een goedgekeurd protocol nodig is. (...) Veel koren en dirigenten houden er al rekening mee dat fysiek samen komen pas op z’n vroegst per september weer mogelijk is."

Ik wens u - desondanks - veel lees- en luisterplezier!

Imke Jelle van Dam


Inhoudsoverzicht


Info bekostiging maandelijkse nieuwsbrief

Mocht u iemand kennen die mogelijk ook interesse heeft in deze nieuwsbrief, wordt het op prijs gesteld als u deze met begeleidend schrijven doorstuurt. Men kan zich dan zelf kosteloos abonneren (info).


Concertagenda

Antrovista actualiseert (bijna) dagelijks de concertagenda.

Overzicht concerten en muziekcursussen

naar boven

Creatief met Corona (3)

The COVID-19 Fugue

Organist/Componist Nicholas Papadimitriou > schreef een complexe, 4-stemmige fuga, gebaseerd op het het virus zelf! Hij heeft verschillende versies op YouTube gezet, waaronder het origineel > en een live uitvoering op orgel >. Alles zeer het beluisteren waard!

Virtueel Mahler-Festival

Vanwege Corona ging het Mahler Festival 2020 in Het Concertgebouw niet door. Doorvoor in de plaats werd van 8 tot en met 17 mei het gratis Mahler Festival Online georganiseerd. De meeste YouTube links waren gedurende tien dagen beschikbaar. Het weinige wat nog wel te beluisteren valt is ook zeker de moeite waard >.

Liza Ferschtman

Violiste Liza Ferschtman speelt twee bijzondere solostukken voor viool van Kreisler en Bach in de Empty Concertgebouw Sessions >.

The King's Singers

Vanaf verschillende locaties namen de 6 zangers van het Engelse koor het anthem 'If ye love me' van Thomas Tallis op. >

naar boven

Concertgebouworkest in anderhalve meter opstelling

"Uiteraard denken wij nu vooral na over de ‘anderhalvemetersamenleving’ en de manieren waarop het Concertgebouworkest daarin zou kunnen functioneren.

Allereerst is het voor ons van belang om het orkest weer bij elkaar te brengen in de Grote Zaal om ons spel af te stemmen op deze nieuwe omstandigheden. Dat moet natuurlijk met inachtneming van de strenge hygiëne- en veiligheidsmaatregelen voor onze musici en medewerkers, maar vooral door het ruim verspreid zitten zullen wij enige tijd nodig hebben om onze klank te herpakken en de finesses in ons samenspel te hervinden.

Onze podiumstaf heeft daarom in kaart gebracht wat er mogelijk is als de musici in de Grote Zaal van Het Concertgebouw anderhalve meter afstand van elkaar houden. De ruime spreiding betekent dat wij enige tijd nodig hebben om onze klank te herpakken en finesses in ons samenspel te hervinden.

Er zijn verschillende opstellingen mogelijk, die mede bepalend zijn voor de mogelijke bezetting van het orkest en daarmee van het te spelen repertoire. Een klein orkest zouden wij nog wel op het podium van de Grote Zaal kunnen plaatsen, maar voor een groot romantisch orkestwerk zullen wij de stoelen uit de parterre moeten verwijderen, zodat het orkest op de vlakke vloer kan plaatsnemen. Een dergelijke orkestopstelling was gebruikelijk in de tijd dat wij nog ‘studio-opnamen’ maakten voor lp en cd. Met de akoestiek zit dat dus wel goed. In zo’n geval zou er op de balkons en op het podium ruimte kunnen zijn voor het publiek – geplaatst in tweetallen en op steeds anderhalve meter van het volgende tweetal."

naar boven

Nederlands Kamerkoor

"Hoe gaan wij als Nederlands Kamerkoor om met de anderhalve meter? Het simpele antwoord luidt: wij vinden het op dit moment niet verantwoord samen te repeteren. Waarom? Er is nog teveel onduidelijkheid over het effect van zingen op de mate waarin aerosolen het virus verplaatsen. In Duitsland houdt de branchevereniging van verzekeringsmaatschappijen een norm aan van 12 meter voor blaasinstrumenten en 6 meter voor zangers. Of dat overdreven is? Het kan zijn. Maar zolang we dat niet zeker weten, kunnen wij de gezondheid van onze zangers niet garanderen. Dus repeteren we niet."

naar boven

French Piano Rarities

Pianist Ralph van Raat > zegt in Trouw (29 mei 2020): "Imperfectie is soms interessanter dan volmaaktheid." Hij doelt daarbij op de 'rafelige' pianowerkjes van Debussy, Messiaen, Ravel en Boulez, die eigenlijk niet bedoeld waren om uitgevoerd te worden, en die hij onlangs op een CD heeft gezet met de titel French Piano Rarities.

naar boven

Afscheid van Atlantis

In de vorige nieuwsbrief schreef ik: "Begin zeventiger jaren kon ik - half dromend - urenlang improviserend en associatief op de piano spelen (...). Soms heb ik met een Grundig bandrecorder een opname gemaakt. Terugluisterend ontdekte ik, dat er soms - vanuit het niets - complete muziekstuken waren ontstaan, waarbij ik geen noot hoefde te veranderen." Het pianostukje dat nu centraal staat is daar een ander voorbeeld van. Doordat ik in die tijd de antroposofie leerde kennen en iets over Atlantis had gelezen, heb ik associatief voor de titel 'Afscheid van Atlantis' gekozen. Alsof het een weemoedige voorgeboortelijke herinnering betrof.

Luistervoorbeeld

naar boven