menu

Nieuwsbrief Muzikale Verhalen (36) 

Juli 2022  

Welkom,

Juli is voor velen vakantietijd. Vandaar deze maand een wat lichtvoetiger thema. Ik heb gekozen voor 'Vocalise' van Sergei Rachmaninov, ook naar aanleiding omdat ik het stuk aan het instuderen ben voor het nieuwe concertprogramma samen met cellist Ephraïm van IJzerlooij.

De populariteit van de Vocalise is zo groot dat het stuk is gearrangeerd voor verschillende instrumentenbezettingen. Tot de belangrijkste arrangementen hoort een orkestversie, gearrangeerd door Rachmaninov zelf.

In deze nieuwsbrief treft u diverse voorbeelden aan.

Ik wens u veel lees- en luisterplezier!

Imke Jelle van Dam


Vocalise uitgevoerd door sopraan Anna Moffo met het American Symphony Orchestra


Inhoudsoverzicht


Info bekostiging maandelijkse nieuwsbrief

Mocht u iemand kennen die mogelijk ook interesse heeft in deze nieuwsbrief, dan wordt het op prijs gesteld als u deze met begeleidend schrijven doorstuurt. Men kan zich dan zelf kosteloos abonneren (info).


Concertagenda

Antrovista actualiseert (bijna) dagelijks de concertagenda.

Overzicht concerten en muziekcursussen

naar boven

Sergej Rachmaninov (1873 – 1943)

Sergej Rachmaninov was een Russisch componist, pianist, dirigent en muziekpedagoog. Muzikaal talent werd bij Rachmaninov reeds vroeg ontdekt. De eerste composities schreef hij rond zijn tiende. Hij vierde grootse triomfen in Europa. In 1934 vestigde Rachmaninov zich definitief in de Verenigde Staten. Rachmaninov wordt door sommigen beschouwd als een van de belangrijkste pianisten van de 20e eeuw. In zijn tijd was hij meer bekend als uitvoerend musicus dan als componist.

naar boven

Vocalise (Rachmaninov)

Vocalise, No. 14 is een begeleid lied uit Veertien Liederen, Opus 34. Het lied werd uitgegeven in 1912. Deze vocalise wordt meestal geheel gezongen met de "ah"-klank. De Vocalise is opgedragen aan de sopraan Antonia Nezhdanova (1873–1950), de Russische nachtegaal.

Zoals in de inleiding is gezegd, zijn er vele arrangementen gemaakt voor de meest uiteenlopende bezettingen. Laten we beginnen met een uitvoering van de meester zelf, door hemzelf gedirigeerd.

Vocalise, orkestversie in 1929 in Amerika

Vocalise, voor cello en piano

Vocalise, voor piano solo

Vocalise, voor cello en orkest

Vocalise, voor orgal solo

Vocalise, voor dwarsfluit en piano (begint na 44 minuten)

Vocalise, voor gitaar solo

Vocalise, voor viool en piano

Vocalise, voor sopraan en piano

Vocalise, voor hobo en harp

Vocalise voor viool en orkest

Vocalise voor jongenskoor en piano

Vocalise, voor marimba solo

Vocalise, voor viool, cello en piano

Vocalise, voor contrabas en piano

Vocalise, voor cello kwintet

Vocalise, voor orgel en piano

Vocalise, voor trombone en piano

Vocalise, voor altviool en piano

Vocalise, voor hoorn en piano

Vocalise, voor saxofoon en piano

Vocalise, voor klarinet en piano

Vocalise, voor cello, koor en piano

Vocalise, voor tuba en piano

Vocalise, voor theremin en piano

Vocalise, voor hobo en piano

Vocalise, voor sopraansax en orkest

Vocalise, voor trompet en orgel

Vocalise, voor fagot en piano

Vocalise, viool en marimba

Vocalise, accordeon solo

Vocalise, voor theremin en strijkwartet

Vocalise, voor mondharmonica en piano

Alle versies van Vocalise op YouTube

naar boven

Gids voor orkestmuziek (9): Händel (4)

Water-music, 1717 (gehele werk 60 min.)

Ook in Händels tijd werden feesten opgeluisterd met muziek. Zo kennen we zijn Firework-music en zijn Water-music; deze laatste is een suite van 25 instrumentale stukken waaraan de volgende historie is verbonden. In augustus 1717 liet de toenmaals regerende koning George zich de Thames oproeien zoals het bij mooi weer zijn gewoonte was. Tot de bijzondere genoegens behoorde dan tevens het geven van serenaden en concerten op de pleziervaartuigen welke het koninklijk jacht vergezelden. Händel, die door een verzuim in die dagen bij de vorst in ongenade was geraakt, durfde zelfs met behulp van de hovelingen geen poging tot verzoening te ondernemen. Maar hij besloot tot een list. Achter het jacht van de vorst liet hij een bark roeien waarop vijftig muzikanten de Water-music uitvoerden die hij voor deze gelegenheid had geschreven. De koning stelde belang in deze aardige muziek, hoorde van wie ze was, en de goede stemming van de monarch, het handige gebruik van de zogenaamde 'watervrijheid' en de schoonheid van de muziek zelf waren oorzaak dat Händel weer in genade werd aangenomen. Händel heeft verschillende van deze stukken gemaakt, bestemd voor boottochten, maar die van 1717 heeft de tijden overleefd. De Water-music is een specimen van lekenmuziek; ze bevat een reeks korte, gemakkelijk aansprekende stukken voor strijkers, trompetten, hoorns, kleine en grote fluiten, hobo's en fagotten, alle bijzonder geschikt voor de buitenlucht. Het zijn doorgaans oude dansen. De verkorte uitgave voor de orkestpraktijk, samengesteld door de Engelse dirigent Sir Hamilton Harty, is als volgt: Allegro - Air - Bourrée - Hornpipe - Andante - Allegro - Deciso; de speelduur hiervan is 20 minuten.

Water-music van Händel

Water-music suite (Harty)

naar boven

Bladmuziek van Imke Jelle van Dam

In alle voorgaande 35 nieuwsbrieven heb ik steeds een eigen compositie geplaatst. Dat betekende evenwel dat ik maandelijks met een muziekstuk (meestal uit de oude doos) aan de slag moest. Het was een aardige stok achter de deur, maar leverde ook soms wat stress op en dat wil ik niet meer. Ik pak deze rubliek weer op als op natuurlijke wijze er weer iets nieuws tot stand is gebracht.

Ik volsta nu met een verwijzig naar wat tot nu toe op papier is gezet, hetzij als muziekboek of als PDF.

naar boven