Barok
Vroege 18de eeuw

Vivaldi
Van 1703 tot 1740 was Antonio Vivaldi (1678–1741) met onderbrekingen actief als dirigent, componist, leraar en hoofd van muziek aan het Pio Ospedale della Pietà in Venetië, een combinatie van weeshuis, conservatorium en meisjesschool. Hij reisde veel om opera’s en concerten te componeren en dirigeren in andere Italiaanse steden en elders in Europa. Net als zijn tijdgenoten schreef Vivaldi elk werk voor een specifieke gelegenheid en uitvoerders.
Hij componeerde negenenveertig opera’s, voornamelijk voor Venetië, maar ook voor Florence, Ferrara, Rome, Wenen en andere steden. Voor de Pietà schreef hij oratoria en kerkmuziek, waarvan veel in manuscript bewaard is gebleven. Veel concerten, vaak voor kerkdiensten op feestdagen, waren eveneens voor de Pietà bedoeld, terwijl een groot aantal gepubliceerde concerten werd opgedragen aan buitenlandse patronen. Bewaard zijn iets meer dan vijfhonderd concerten en sinfonia’s, negentig solo- en triosonates, negenenveertig opera’s en talrijke cantates en oratoria.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Gloria
- Magnificat
- L'Estro Armonico, Op. 3
- Il Cimento dell'Armonia e dell'Invenzione, Op.8
- La Cetra 12 Violin Concertos Op.9
- 12 Concertos for Violin & Oboe, Op. 7
- Complete Cello Concertos
naar boven
Rameau
De loopbaan van Jean-Philippe Rameau (1683–1764), de belangrijkste Franse componist van de achttiende eeuw, verliep anders dan die van andere grote componisten. Hij bleef vrijwel onbekend tot zijn veertigste en maakte aanvankelijk naam als theoreticus, pas daarna als componist. De meeste werken waarop zijn roem berust, ontstonden tussen zijn vijftigste en zesenvijftigste jaar.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Werken voor klavecimbel
- Platée, La Folie!
- Hippolyte et Aricie [Suite]
- Les Indes Galantes
- Castor et Pollux
- Les Fêtes d'Hébé
- Dardanus
- La Princesse de Navarre
- Platée
- Zoroastre
- Nouvelles suites de pièces de clavecin
- Pièces de Clavecin en Concerts
naar boven
Bachs instrumentale muziek
Johann Sebastian Bach (1685–1750) volgde een loopbaan die leek op die van veel andere succesvolle muzikale functionarissen in het lutherse Duitsland. Hij werkte als organist, was hoforganist, later kapelmeester, dirigent en uiteindelijk cantor. Opgeleid als violist en organist, trok vooral de orgelmuziek zijn eerste componisteninteresse. Bach had in protestants Duitsland een zekere reputatie als orgelvirtuoos en als componist van geleerde contrapuntische werken, maar diverse tijdgenoten waren in Europa bekender. Hij zag zichzelf als een consciëntieus vakman, die zijn werk deed tot tevredenheid van zijn meerderen, tot lering en vermaak van anderen en tot eer van God.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Toccata and Fugue in D minor BWV 565
- Passacaglia c-moll BWV 582
- Fantasia & Fugue in G Minor BWV 542
- Prelude & Fugue in A Minor BWV 543
- Praeludium Es-dur BWV 552
- Prelude en Fuga in E-dur BWV 566
- Trio Sonatas for Organ BWV 525-530
- Durch Adams Fall ist ganz verderbt BWV 637
- Schübler Chorales, BWV 645-650
- Leipziger Choräle (BWV 651- BWV667)
- Chorale Preludes IV (BWV 669-689)
- Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 641
- Vor deinen Thron tret' ich hiermit BWV 668
- Toccata in F-Sharp Minor BWV 910
- Chromatische Fantasie en Fuga BWV 903
- 6 kleine Preludes BWV 933 - 938
- Preludes, BWV 939-943
- Das wohltemperierte Klavier, Teil 1
- Das wohltemperierte Klavier, Teil 2
- French Suites
- English Suites (1-6)
- Goldbergvariaties
- Violin Sonatas and Partitas BWV 1001-1006
- Cello Suites No.1-6 BWV 1007-1012
- Sonatas for Violin and Harpsichord BWV 1014-1019
- Sonaten für Viola da Gamba und Cembalo (BWV 1027 – BWV 1029)
- 6 Sonates pour flute et continuo, BWV 1030-1035
- Brandenburg Concertos 1 - 6
- Orchestral Suites BWV 1066-1069
- Air (op de G snaar)
- "Musikalisches Opfer" BWV 1079
- Die Kunst der Fuge BWV 1080
naar boven
Bachs vocale muziek
In 1723 was Leipzig een bloeiende handelsstad met circa dertigduizend inwoners, bekend als centrum van drukkunst en uitgeverijen, en zetel van een oude universiteit. De stad had een goed theater en een operagebouw, dat vóór de sluiting in 1729 Kuhnau, Bachs voorganger bij de Thomaskerk, stoorde omdat het zijn beste zangers weglokte. Behalve de universiteitskapellen waren er vijf kerken, waarvan de Sint-Nicolaas en Sint-Thomas de belangrijkste waren. Bach was verantwoordelijk voor de muziek in de Thomaskerk.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Cantata BWV 61 - Nun komm der Heiden Heiland
- Cantata BWV 4 - Christ lag in Todesbanden
- Cantata BWV 80 - Ein feste Burg ist unser Gott
- Cantata BWV 51 - Jauchzet Gott in allen Landen
- Cantate BWV 82 - Ich habe genug
- Weinachts Oratorium - BWV 248
- Laßt uns sorgen, lasst uns wachen - BWV 213
- Cantate BWV 201 - Geschwinde, ihr wirbelnden Winde (Phoebus und Pan)
- Cantate BWV 206 - Schleicht, spielende Wellen, und murmelt gelinde!
- Kaffeekantate - BWV 211
- Mer han en neue Oberkeet (Bauernkantate) BWV 212
- Motets BWV 225-230
- Magnificat - BWV 243
- St John Passion - BWV 245
- Matthäus-Passion - BWV 244
- Hohe Messe (Mis in b-klein) - BWV 232
naar boven
Händel
In tegenstelling tot Vivaldi, Rameau en Bach, die geheel in hun eigen nationale traditie opereerden, was Händel (1685–1759) een volstrekt internationale componist: zijn muziek combineerde Duitse ernst, Italiaanse mildheid en Franse grandeur. In Engeland, waar het culturele klimaat gunstig was voor zo’n kosmopolitische stijl, bereikte hij zijn volle rijping. Daar floreerde ook de koortraditie die zijn oratoria mogelijk maakte.
Vivaldi had een onmiddellijke invloed, maar werd bij zijn dood in 1741 vergeten. Rameau’s invloed deed zich langzamer voelen, beperkt tot opera en muziektheorie, en Bach bleef een halve eeuw relatief onbekend. Händel oogstte daarentegen internationale roem tijdens zijn leven en bleef bij latere generaties voortleven, vooral door zijn oratoria.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Klavecimbel Suites 1
- Viool Sonates
- Fluit Sonates
- Wind Sonatas
- Sonata for two cellos in G minor, Opus 2, No.8
- Trio Sonata Op.5
- Suite No. 5 in E Major - The harmonious blacksmith
- Water Music
- Music for the Royal Fireworks
- Concerto No. 1 in B-flat for oboe & strings / 2 / 3 / 4 / 5 / 6
- Concerti Grossi - Op 6 N 1-12
- Teseo (opera)
- Lucio Cornelio Silla (opera)
- Muzio Scevola (opera)
- Amadigi di Gaula (opera)
- Floridante (opera)
- Riccardo Primo (opera)
- Giulio Cesare in Egitto (opera)
- Serse (opera)
- Deidamia (opera)
- La resurrezione sacred oratorio (oratorium)
- Messiah (oratorium)
- Saul (oratorium)
- Israel in Egypt (oratorium)
- Judas Maccabaeus (oratorium)
- Joshua (oratorium)
- Occasional Oratorio (oratorium)
- Semele (oratorium)
- Hercules (oratorium)
- Alexander's Feast (oratorium)
- Ode for St Cecilia’s Day (oratorium)
- Chandos Anthems Vol. 1 (No. 1, 2 & 3)
naar boven





