menu

Renaissance 

Muziek van de 15de eeuw  

Inleiding

De 15de eeuw markeert het begin van de Renaissance in de westerse muziek, een periode van hernieuwde belangstelling voor harmonie, proportie en expressie. Net als in de beeldende kunst en literatuur stond de mens centraal; muziek werd een middel om schoonheid en evenwicht te creëren, en tegelijkertijd de tekst op een duidelijke en elegante manier over te brengen.

Een belangrijk kenmerk van de muziek uit deze tijd is de polyfonie, waarbij meerdere zelfstandige stemmen elkaar weven tot een harmonisch geheel. Componisten zoals Guillaume Dufay en Johannes Ockeghem ontwikkelden technieken om melodieën vloeiend te combineren, met aandacht voor consonantie en zachte dissonantie. In tegenstelling tot de vaak complexe middeleeuwse ritmes, streefde men naar een heldere, vloeiende lijnvoering die de verstaanbaarheid van de tekst ondersteunde.

De missa en motet waren de centrale vormen in de kerkmuziek. De mis, vaak opgebouwd uit verschillende vaste delen zoals Kyrie, Gloria en Credo, bood componisten de mogelijkheid om thematische eenheid en contrapuntische verfijning te combineren.

Ook de vocale seculiere muziek kende een bloei. In Italië en Frankrijk ontstonden madrigalen, rondeaus en chansons, vaak gebaseerd op poëtische teksten over liefde en natuur.

Instrumentale muziek kreeg in de 15de eeuw langzaam meer zelfstandigheid. Hoewel vocale muziek nog dominant was, ontstonden dansen zoals de pavane en galliarde, die instrumentaal werden uitgevoerd.


terug naar Renaissance (1400 - 1600)

naar boven

De Engelse muziek en haar invloed op de muziek van de 15e eeuw

Tijdens de Honderdjarige Oorlog (1337–1453) beïnvloedden Engelse componisten de muziek op het Europese vasteland. John Dunstaple introduceerde in Frankrijk de ‘Engelse terts’, een interval dat in Engeland al als consonant werd beschouwd, terwijl het op het continent nog dissonant was. Engelse muziek neigde naar majeurtonaliteit, grotere harmonische samenhang en eenvoud, vaak gebaseerd op volksmuziek. Kenmerkend was het gebruik van parallelle tertsen en sexten, ruim twee eeuwen eerder dan op het vasteland. Vanaf het begin van de 15e eeuw beïnvloedde deze stijl continentale componisten, zoals blijkt uit het Old Hall-manuscript met circa 150 werken uit 1370–1420.

Muziekvoorbeelden op YouTube

Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden

  1. Hymn to St Magnus (twaalfde eeuw)
  2. Alle Psallite Cum Luya (dertiende eeuw)
  3. Sumer Is Icumen In (~ 1250)
  4. Leonel Power (~ 1375-1445) – Gloria
  5. Leonel Power - Anima mea liquefacta est
  6. John Dunstaple - Quam pulchra es
  7. John Dunstaple - Veni Sancte Spiritus/Veni Creator Spiritus
  8. John Dunstaple - Sancta Maria, non est tibi similis
  9. John Dunstaple - O rosa bella
  10. John Dunstaple - Puisque m'amour
  11. Salve, sancta parens (carol)

Manuscript O Rosa Bella van John Dunstable

naar boven

De Bourgondische school

Tijdens de Honderdjarige Oorlog breidden de hertogen van Bourgondië hun invloed uit over het gebied van het huidige Nederland, België, Luxemburg, Noordoost-Frankrijk en Lotharingen. Hieruit kwamen de belangrijkste Noord-Europese componisten van de 15e eeuw, velen verbonden aan het Bourgondische hof.

De ‘nieuwe kunst’ (ars nova) werd mede beïnvloed door Engelse muziek, vooral John Dunstaple. Aan het hof van Filips de Goede werkten Guillaume Dufay en Gilles Binchois. Dufay schreef vierstemmige missen met Cantus Firmus – lange notenmelodieën, vaak gregoriaans, met vrije beweging van de andere stemmen – en wereldlijke liederen die zowel middeleeuwse kwinten als tertsharmonie van de vroege Renaissance bevatten.

De Bourgondische school wordt ook wel de eerste Nederlandse school genoemd.

Muziekvoorbeelden op YouTube

Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden

  1. Guillaume Dufay - Magnificat
  2. Guillaume Dufay - Adieu ces bons vins de Lannoys (~ 1426)
  3. Guillaume Dufay - Nuper rosarum flores (1436)
  4. Guillaume Dufay - Missa Ave regina caelorum
  5. Guillaume Dufay - Ave Maris Stella
  6. Guillaume Dufay - L'homme armé (mis)
  7. Guillaume Dufay - J'atendray tant qu'il vous playra (rondeau)
  8. Guillaume Dufay - J'ai mis mon cuer (chanson)
  9. Guillaume Dufay - Resvellies vous
  10. Gilles Binchois - Amours mercy
  11. Gilles Binchois - Adieu, adieu, mon joileux souvenir

Manuscript van Guiillaume Dufay

naar boven


De Nederlandse school (1)

De dominerende positie van de Noord-Europese componisten, die zich vanaf het begin van de 15e eeuw ontwikkelde, blijkt duidelijk uit de levensloop van de belangrijkste muzikanten tussen 1450 en 1550. Velen van hen werkten een groot deel van hun leven aan een Italiaans hof, bij de paus, de koning van Frankrijk of de Heilige Roomse Keizer, wat hen soms naar Spanje, Duitsland, Bohemen of Oostenrijk voerde. In Italië waren Napels, Florence, Ferrara, Modena, Mantua, Milaan en Venetië de voornaamste centra waar deze Franse, Vlaamse en Nederlandse componisten actief waren.

Gedurende ruim een eeuw overheerste de Franco-Vlaamse school het Europese muziektoneel. De componisten uit dit gebied — het huidige Zuid-Nederland, België en Noord-Frankrijk — bepaalden de muzikale stijl van hun tijd. De meest vooraanstaande onder hen was Johannes Ockeghem, wiens invloed ver reikte binnen en buiten deze school.

Muziekvoorbeelden op YouTube

Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden

  1. Johannes Ockeghem - Missa Caput (Agnus Dei)
  2. Jacob Obrecht - Missa Caput
  3. Jacob Obrecht - Parce Domine
  4. Antoine de Fevin - Requiem
  5. Johannes Ockeghem - Ma bouche rit
  6. Gilles Binchois - Filles à marier
  7. Josquin Des Prez - Adieu mes Amours
  8. Alexander Agricola - Magnificat
  9. Loyset Compère - Magnificat

Eerste Kyrie van Johannes Ockeghem

naar boven