menu

Aanvullende informatie Hedendaagse muziek 

Prokofjev  

1. Alexander Nevsky: Voorbeelden van nationale invloeden zijn de cantate Alexander Nevsky (oorspronkelijk filmmuziek, 1938) en de opera Oorlog en Vrede (1941).

2. Oorlog en Vrede: Zie 1.

3. Scythische suite: Prokofjev leefde van 1918 tot 1934 buiten Rusland en zijn composities uit die jaren zijn nauwelijks beïnvloed door de Russische volksmuziek. De Scythische suite (1916) vertoont dergelijke nationale invloeden wel.

4. Klassieke symfonie: Prokofjev ontwikkelde een grote vindingrijkheid in het combineren van traditionele vormen in een frisse context (met als uitgangspunt tonale melodieën met grote sprongen en meeslepende lange lijnen). Zijn op drieklanken gebouwde harmonieën zitten vol vreemde omkeringen en intervallen en stroeve samenklanken. In de Klassieke symfonie uit 1918 valt al iets van deze stijl te beluisteren. Een van de beste werken uit zijn vroege periode is het Derde pianoconcert (1921). Bijzonder populair zijn de symfonische suite Luitenant Kishe (1934), het 'symfonische sprookje' Peter en de wolf (1936) en het ballet Romeo en Julia (1935-1936).

5. Derde pianoconcert: Zie 4.

6. Luitenant Kishe: Zie 4.

7. Peter en de wolf: Zie 4.

8. Romeo en Julia: Zie 4.

9. Liefde voor drie sinaasappels: Gedurende de jaren die hij in Europa en Amerika doorbracht maakte Pro­kofjev tournees als concertpianist en voerde hij compositieopdrachten uit. Zo schreef hij voor Chicago de opera Liefde voor drie sinaasappels (1921) en voor Diaghilev in Parijs enkele balletten.

10. Vijfde symfonie: Becritiseerd als formalist schreef hij in 1948 aan de secretaris van de Bond van Componisten dat hij oprecht streefde naar een duidelijke en aansprekende muzikale taal. De Vijfde (1944) en Zevende (1951-1952) symfonie van Prokofjev be­wijzen dat dit streven succesvol kon zijn. Eén van zijn geliefde manieren om span­ning op te bouwen was het intensiveren van herhalingen met orkestrale mid­delen. Ondanks zijn bekentenis dat hij was aangestoken door het westerse formalisme bleef hij altijd heldere en verfijnde structuren ontwerpen.

11. Zevende symfonie: Zie 10.

12. Tweede vioolconcert: Prokofjev schreef verder kamermuziek, pianosonates en andere piano­werken, opera's, balletten, concerten - waaronder het schitterende Tweede vioolconcert (1935) - en symfonieën.